Ledare: Saltsjöbadens cykelsatsning är ett föredöme
När Annika Billström (S) vann valet i Stockholms stad 2002 tog hon en taxi till Hornsgatan på valnatten och lät sig fotograferas av Expressen när hon målade över de förhatliga cykelfilerna som stal plats från bilarna.
Nu skulle det vinglande packet bort från gatan. Cyklister, mumlade man, är halvt revolutionära, tillväxtfientliga miljöpartister med handmålade blommor på cykelramen som inte har någon plats i Sveriges tillväxtmotor.
Men trägen vinner. Cyklisterna har bokstavligen med livet som insats trampat på och ökat med sex procent om året sedan millennieskiftet och det politiska genomslaget är storartat.
I Stockholm bygger det rödgröna styret nu om hela bilfiler till cykelbanor, samt tillämpar strikt feministisk snöröjning.
Men det stora symboliska genombrottet sker ändå i det tryggt moderatstyrda Nacka där man tagit en rejäl bit av motorvägen till Saltsjöbaden och byggt om den till en höghastighetscykelbana. Den första sträckan står nu färdig.
Enligt strategiplanen ska den nya 5,2 meter breda fyrfiliga cykelbanan gå från Saltsjöbaden in till stan och den byggs för en snitthastighet på 30 km/h.
Det är snabbt och innebär att cykeln tidsmässigt direkt konkurrerar med bil.
Höghastighetscykelbanan är dyr att bygga, den kostar ungefär 5000 kronor per meter, men lönsam.
Enligt en analys från teknikkonsulten WSP är samhällsvinsten 22 kronor per investerad krona, och då är miljöeffekterna inte prissatta. Mest pengar finns att tjäna i tidsvinsten för cyklisterna, näst mest i hälsoeffekter. Man vet att sjukfrånvaro och dödlighet sjunker när folk cyklar.
På minussidan finns minskade skatteintäkter från bilanvändning, samt ökad olycksrisk.
Det intressanta med att Saltsjöbaden förhoppningsvis blir först i landet med en ren höghastighetsbana för cykelpendling är den socioekonomiska aspekten. Detta handlar om höginkomsttagare som vill ha en driftssäker, punktlig och hälsosam pendling till jobbet och då slår cykel allt annat. Om man därtill lägger den pockande elcykelrevolutionen kommer fyrfilig höghastighetscykelbana bli en nödvändighet.
För arbetsgivarna gäller det att snabbt investera i moderna cykelställ och omklädningsrum om man ska kunna behålla och rekrytera kvalificerad personal.
Dagens Industri Publicerad: 21 September 2016, 21:00 Av PM Nilsson pm.nilsson@di.se @nilssonpm