Cykel utan lyse – en mörk historia
Mer än en fjärdedel av de cyklister som varit med om en olycka i mörker hade varken lampa eller reflex på cykeln. Det visar en olycksstudie med 1 300 cyklister gjord av försäkringsbolaget If.
Vintercyklandet växer i Sverige – fler cyklister trampar på trots snö och kyla. Men när fler cyklar under den mörkare delen av året blir också reflexer och lampor på cykeln extra viktiga.
If har gjort en sammanställning av närmare 1 300 olyckor mellan cykel och personbil mellan 2005 och 2014. Den visar att i mer än en fjärdedel av de olyckor som skett mellan bil och cykel i mörkret saknade cyklisten lampa eller reflex.
– Som cyklist gäller det att göra vad man kan för att synas. Lampa och reflex på cykeln borde vara självklarheter. Reflexer på kläderna är också effektivt. Som bilist gäller det att vara vaken och hålla uppsikt på platser där cyklister kan komma ut på vägbanan, säger Irene Isaksson Hellman, trafikforskare på If.
I mer än var tionde olycka där cyklisten krockat med en bil, sker det i mörker. De senaste åren har andelen olyckor i mörker där cyklisten varit på väg ut från en cykelbana blivit fler. När allt fler cykelbanor byggs, blir korsningar platser där det gäller att se upp extra mycket. I de registrerade olyckorna mellan bilist och cyklist i mörker uppgav två tredjedelar av bilförarna att de inte såg cyklisten innan olyckan. Detta kan bero på att cyklisten saknade lampa eller reflex, att sikten var skymd eller att föraren inte var uppmärksam.– Vår studie visar bara hur illa det kan gå när man inte ser till att synas. Även om en bil har starka strålkastare är det inte säkert att föraren ser en cyklist som svänger ut på vägbanan eller är på väg över den, säger Irene Isaksson Hellman.
En person med reflex är synlig på 125 meters håll i strålkastarljuset från en bil. En bilist som kör i 50 km per timme har därmed nio sekunder på sig att styra undan. Utan reflex har bilisten mindre än två sekunder på sig vid samma hastighet. Sammanställningen är gjord av Ifs trafikforskare och omfattar 1 298 olyckor mellan personbil och cykel som skett under åren 2005-2014 runtom i Sverige.
Pressmeddelande if • Dec 06, 2016 08:00 CET