Explosionsartat intresse för elcyklar
Elcykelboomen i Sverige rullar vidare.
Vi köper rekordmånga elcyklar.
Och i regeringens klimatsatsning får den som köper elcykel en premie.
I fjol såldes 45 000 elcyklar i Sverige. Det var en 50-procentig ökning. I år, 2017, blir det ännu fler – en bra bit över 50 000 spås. Och när regeringen nu omgående inför en subvention vid köp av elcykel har 2018 alla förutsättningar att bli elcykelns år.
Retroaktiv elfordonspremie
I budgeten avsätts årligen 350 miljoner kronor, 2018–2020, till en premie för privatpersoners köp av elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Bidragsförordningen träder i kraft 1 januari 2018, och möjligheten omfattar elfordon som säljs från 20 september 2017. Så spara ditt kvitto. Premien ska täcka upp till en fjärdedel av kostnaden för en elcykel eller elmoped upp till 10 000 kronor.
– Mycket välkommet. Det förstärker trenden att fler köper elcykel och på så sätt bidrar till en bättre trafikmiljö och sin egen hälsa dessutom. En premie vid köp av elcykel är bästa sättet att få bilister att övergå till ett aktivt transportslag, tycker Klas Elm vd för paraplyorganisationen Svensk Cykling.
Det säljs fler elcyklar än någonsin – drygt 50 000 enbart i år. Nöjd och belåten över att premien införs så snabbt.
Räknar med fördubbling
– Jag har väntat på den här boomen för elcyklar och är inte så överraskad. I många länder med liknande förhållanden som Sverige har användning ökat rejält de senaste åren, säger Klas Elm,
Många länder är till exempel Nederländerna, Tyskland, Danmark och Österrike där försäljningen av elcyklar har exploderat under senare år. Det har inneburit att 15–25 procent av alla cyklar är elektrifierade där.
– De ligger lite före oss. Vi har 6–7 procent nu men räknar med 15 procent. Inte minst ger elcykelpremien ytterligare skjuts åt utvecklingen, vilket är bra för Sverige, fortsätter Klas Elm.
Flera bevis
Att elcykeln är i ropet vittnar blotta ögat i många stadsmiljöer om. Liksom att antal projekt.
• Vätternrundan, motionsloppet på cykel, lanserar nytt lopp på 100 kilometer med möjlighet att köra elcykel i juni nästa år.
• Linköpings kommun inför elcykelpool under hösten 2018. Två hundra elcyklar för allmänheten ska sätts i drift i staden.
• I Laholms kommun införs elcyklar som förmån för personalen. Vilket Jönköping redan har inför för sina kommunanställda.
Med moderna och välutrustade elcyklar tar
När fler får tillgång till elcyklar kommer svenskarnas transportvanor att förändras, tror Svensk Cykling.
– Investeringar i regionala infrastruktur och cykelvägar för längre och snabbare pendling till arbeten och studier kommer att öka. Att cykla dubbelt så långt innebär inga större problem. Det kommer också sätta snurr på hjulen i den del av fordonsindustrin som tillverkar elcyklar, säger Klas ElmMIN Aftonbladet EKONOMI tis 19 sep 2017 FOTO: STEFAN JERREVÅNG