Säker trafik med cykel och moped
Tillsammans med flera myndigheter och andra aktörer har Trafikverket tagit fram en gemensam inriktning för säker trafik med cykel och moped 2018. Syftet är att försöka förstå och hantera utmaningen att öka säkerheten för både cyklister och mopedister.
I arbetet för Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken – behöver vi genomföra insatser som gör det säkert att cykla och åka moped.
Inriktningen utgör ett hjälpmedel i verksamhetsplaneringen för statliga myndigheter, kommuner och organisationer inom området. Förhoppningen är att den gemensamma inriktningen ska tjäna som kunskaps- och inspirationskälla för olika myndigheter och aktörer som vill arbeta för säker vägtrafik för både cykel och moped.
Ökad och säker cykling bidrar till bättre hälsa
Att cykla är bra för hälsan, miljön, ekonomin och samhället. Cykeltrafiken är en viktig del i ett hållbart transportsystem. Ökad cykling bidrar till minskad påverkan på miljö och klimat. Samtidigt är det viktigt att cykeltrafiken är säker för att vara långsiktigt hållbar. I dag utgör cyklister nästan hälften av det totala antalet allvarligt skadade i trafiken i Sverige.
Prioriteringar för ökad säkerhet
Det är viktigt att både förebygga olyckor och att lindra konsekvenserna av en olycka, ifall den trots allt skulle inträffa. I dag delar cyklar och moped klass II på samma del av vägen. Åtgärder för säkrare cykling har därför oftast också en positiv effekt på säkerheten för mopedister klass II.
Prioriterade insatsområden för ökad säkerhet för cykel och moped:
säker infrastruktur
drift och underhåll med god kvalitet
säkra cyklar och mopeder
säkra personbilar och tunga fordon
ökad användning av hjälm och annan skyddsutrustning
beteendepåverkande insatser.
Trafikverket 15 juni 09.00