Nya satsningen: officiella Vätternrundanbutiker
Vätternrundan gör en ny, stor satsning. Från och med i år kommer det att finnas officiella Vätternrundanbutiker runt om i landet.
– Det blir en ny kanal som ger oss chans att nå ut till en mängd nya kunder, säger marknadschef Ulrika Smith Svenstedt.
Vätternrundan, världens största motionslopp på cykel, och Cykelveckan i Motala lockar varje år omkring 36 000 cyklister. Nu lanseras nästa stora satsning.
Från och med år 2020 kommer det att finnas fyra officiella Vätternrundanbutiker. Detta som ett led i att kunna erbjuda ytterligare experttips, kompetens och service.
– Vi har handplockat cykelbutiker som ska fungera som en förlängd arm för oss att nå ut med kunskap, säger Ulrika Smith Svenstedt.
– Kriterierna är att butikerna ska ha tydligt cykelfokus, stort sortiment, utbredd kompetens och service. Dessutom ska de sälja cyklar från våra partner Bianchi och Crescent.
Tanken är att Vätternrundan, vid väl valda tillfällen, ska besöka butikerna och bjuda på föreläsningar, information och inspiration. Satsningen öppnar dessutom möjligheter till gemensamma kampanjer som butikerna kan använda i marknadsföringssyfte.
– Vår strävan är alltid att hitta partnerskap som kan tillgodose ett behov hos våra cyklister. Det kan vara produkter, tjänster eller kunskap, som alla är områden vi ständigt jobbar med att utveckla, säger Ulrika Smith Svenstedt.
Butikerna det rör sig om är Älvängens Cykel utanför Göteborg, Hasses Cykel i Motala, Velo & Oxygen i Nacka och Cykelcentrum i Borlänge.
Kommentarer från butikerna:
– Det är väldigt kul att bli utvald och få den utmärkelsen. Det ligger många års arbete bakom och det här är ett kvitto på bra jobb. För våra kunder innebär stämpeln att de vet vart de ska vända sig när de ska cykla Vätternrundan, säger Anders Adielsson på Älvängens Cykel.
– Vi kände en oerhörd stolthet när vi fick frågan av Vätternrundan. Det är ett bevis på att vi gör något som är uppskattat i en bransch med tuff konkurrens. Sedan känns det jättekul att nämnas i samma sammanhang som Vätternrundan och de andra butikerna.
Jag tror att samarbetet kan ge ringar på vattnet som mynnar ut i att vi upplevs som en än mer trovärdig aktör, säger Claes Nilsson på Hasses Cykel i Motala.
– Vi tycker att det ska bli jättespännande. Vi säljer många cyklar och tillbehör till Vätternrundancyklister så att bli utvald som officiell butik för Vätternrundan är superkul.
Det känns som ett naturligt steg för att växa ännu mer och samtidigt bjuda på vår kunskap och inspiration, säger Jonas Ljungblad på Velo & Oxygen.
– Det känns väldigt spännande med något nytt. Vi har funnits länge, men aldrig gått in i något liknande samarbete. Nu vet våra konsumenter att vi är en bra racerbutik och att de kan känna trygghet när de väljer oss, säger Per-Åke Pettersson på Cykelcentrum i Borlänge.
Publicerat: 2020-01-10 ELIT MOTION NYBÖRJARE VARDAG Text: Johan Fransson www.cykla.se Bild: Älvängens Cykel, Hasses Cykel i Motala, Velo & Oxygen, Cykelcentrum i Borlänge