Menu

Press

  Prenumerera
Kategorier
Nyckelord

2024
19 Nov

Vingla inte i frågan om förmånscyklar regeringen

2024-11-19 13:04
Förmånscyklar är en vanlig personalförmån som stärker folkhälsan, minskar klimatutsläppen och gör arbetsplatser mer attraktiva. Nu råder en stor osäkerhet kring förmånen med anledning av en ny regeltolkning. Regeringen behöver agera för att inte riskera vinsterna med förmånscyklar, skriver företrädare från branschen.

Genom att göra förmånscyklar ännu mer attraktiva kan regeringen skapa många vinster i samhället på ett kostnadseffektivt sätt. skriver bland andra Per Hasselberg, ordförande, Cykelfrämjandet och Mathias Lindow, ordförande, Svenska cykelstäder
Den som väljer bort bilen eller den ofta trånga bussen till förmån för cykelsadeln vet hur mycket gott det kan göra för måendet. Cyklandet bidrar till en känsla av frihet, bättre hälsa och mer energi för att ta sig an arbetet.
Upp till 250 000 anställda har kunnat cykla sig friska under åren som förmånscyklar har funnits vid svenska arbetsplatser. Men det stannar inte där. Faktum är att svenska cyklister bidrar till hela samhällsekonomin – för varje cyklad kilometer tjänar samhället 1,50 kr i folkhälsovinster. Och då räknas inte potentiella produktivitetsvinster för företagen med. Ökad cykelpendling ger nämligen friskare personal, minskar organisationens klimatpåverkan och leder till nöjdare anställda som vill jobba kvar längre, vilket i sin tur kan höja företagens produktivitet. Dessutom bidrar systemet till arbetsgivares konkurrensfördelar genom möjligheten att locka till sig anställda som vill leva hälsosamt och komma fram snabbt till jobbet.

Cyklingen kan också bidra till hela samhället med sänkta nivåer av skadliga partikelföroreningar, färre mikroplaster i naturen, stärkt folkhälsa och lägre klimatskadliga utsläpp. Det sistnämnda är centralt med tanke på hur allt fler rapporter bekräftar det klimatnödläge vi befinner oss i. När vi ser till anställdas, företagens och samhällets ekonomi i kombination med miljöhänsyn är det svårt att hitta en bättre win-win. Enligt färska siffror från undersökningen Cyklistvelometern har antalet anställda som använder förmånscyklar fördubblats på bara fyra år. En tredjedel av de svarande uppger att de cyklat mer sedan de fått en förmånscykel. Frågan är om den positiva utvecklingen med förmånscyklar kommer att fortsatta. En ny tolkning av reglerna kring förmånscyklar riskerar nu att urholka den positiva trenden vi ser med allt fler anställda som väljer att nyttja möjligheten till en förmånscykel.

Högsta förvaltningsdomstolens dom från maj 2024 fastställde den nya tolkningen, vilket har skapat en osäkerhet som bland annat har lett till att flera arbetsgivare, inte minst i den offentliga sektorn, har avbrutit tänkta upphandlingar eller helt enkelt upphört att erbjuda cykel som löneförmån. Vi uppmanar regeringen att agera nu genom att:

1. I första hand helt ta bort beloppsgränsen för när cyklarna räknas som skattefri förmån.
2. I andra hand höja gränsen för när förmånen är skattefri, från nuvarande 3000 kr till 6000 kr per år.
3. I tredje hand sänka momsen på förmånscyklar från nuvarande 25 procent till 6 alternativt 12 procent.

Att använda styrmedel och skattelättnader har varit en lyckad strategi för att öka cykelpendlingen. Frågan är varför ett hållbart och hälsofrämjande färdmedel över huvud taget ska beskattas? Vi ser exempel både lokalt och nationellt på hur cyklingen gynnar samhället. I Göteborg beräknades cyklingen under pandemiåret 2020 leda till vinster på en miljard kronor. Varje investerad krona i cykelinfrastruktur ger 9 kronor tillbaka till samhället. Blickar vi mot Europa så tjänar EU årligen motsvarande 240 miljarder kronor på den cykling som sker. Sverige är fortsatt i en lågkonjunktur. Ligger det då inte i regeringens intresse att ta bort skatten på något som stärker hela samhällets ekonomi? Genom att göra förmånscyklar ännu mer attraktiva kan regeringen skapa många vinster i samhället på ett kostnadseffektivt sätt.

Leif Karlsson, Ordförande, Svensk Cykling
Mathias Lindow, Ordförande, Svenska cykelstäder
Per Hasselberg, Ordförande, Cykelfrämjandet
Jens Hagman, VD, Green Benefits
Niklas Ekman, VD, BikeLease
Fredrik Karlberg, VD, Vapaus Sverige
Martin Psilander, VD, Active Benefits
Anders Borste, VD, Personalcyklar
Jonas Holtbo, Marknadschef, Sportson

Uppdaterad: 19 november 2024, 15:37 Publicerad: 19 november 2024, 13:04 Dagens industri https://www.di.se/debatt/vingla-inte-i-fragan-om-formanscyklar-regeringen/
Kategorier:

Kommentarer


Inga kommentarer finns.
Bli först med att kommentera den här artikeln!
Kommentarer är modererade för den här artikeln.
Det betyder att din kommentar inte kommer att visas förrän den har blivit godkänd av en moderator.
Ange ditt namn
Ange en kommentar
Ange din e-postadress om du vill bli notifierad när nya kommentarer görs. Din e-postadress kommer inte att visas för någon annan.
Säkerhetsfråga:
För att förhindra missbruk av detta formulär vill vi att ni anger svaret på frågan nedan.
Svaret måste anges för att innehållet i formuläret skall skickas.
Ange svaret med siffror.
Verifiera att du är en person genom att svara på frågan.
Svaret anges med siffror.
  Prenumerera
Kategorier
Nyckelord