Stålbadet fortsätter – cykelbranschen på knäna... Samtidigt ser vi en boom i cyklandet – hur går det ihop?
🦠Covid-19-effekten
Under pandemin flyttades många inomhusaktiviteter utomhus, och cyklar såldes i rekordfart. Lagren tömdes, och för att säkra leveranser tävlade aktörerna om att lägga stora ordrar för att få förtur till cyklar och reservdelar. När pandemin väl ebbade ut stod branschen med överfyllda lager, samtidigt som kunderna redan köpt sina cyklar, som i genomsnitt håller 5–7 år.
En traditionell cykelverkstad säljer ofta också cyklar. Även om efterfrågan på service har hållit sig stabil – och kanske till och med ökat – har raset i cykelförsäljningen dragit med sig många fina cykelaktörer i konkurs.
🔧Fragmenterad servicemarknad
På en morgon vid Slussen i Stockholm kan man förundras över de tusentals cyklister som passerar.
Vid en första anblick verkar marknaden ha enorm potential. Vid närmare granskning ser man dock en uppsjö av olika cyklar som alla fyller samma syfte: att transportera en person från punkt A till punkt B. I cykelklungan finns allt från cyklar värda 500 kronor till över 50 000 kronor.
Behoven av service varierar också kraftigt. Vissa saknar tid eller kunskap för att serva sina cyklar själva, medan andra sköter det galant på egen hand. Men en sak förenar dem alla: regelbunden service är nödvändig, särskilt för året runt-cyklister.
Problemet? Oavsett cykelns värde är tiden hos en cykelmekaniker lika dyr. Är någon med en cykel värd 2 500 kronor verkligen beredd att lägga samma belopp på service och uppgraderingar varje år? Kanske inte.
👻Passionsdrivna cykelbutiker och låga priser
Cykelbutiker och deras personal består ofta av fantastiska människor med stor passion för cykling. Men om deras affärsmodell översattes till en annan bransch, som frisörer, skulle det innebära att man lånar ut saxar gratis till förbipasserande och inkluderar färgning och föning utan extra kostnad vid ett klippbesök.
Den typen av verksamhet kan fungera om målet är att täcka sina egna kostnader och bidra till cykling för alla. Men för att skapa en hållbar och skalbar affärsmodell krävs marginaler. Varje minut som läggs på en kund måste vara betald och täcka både löner och overhead. Det kan låta tråkigt, men det är nödvändigt för att hålla cykelverkstäderna vid liv och kunna serva de hundratals miljoner cyklar som används varje år.
📈Trots de utmanande tiderna visar MIOO svarta siffror 2024.
Det har vi uppnått genom att digitalisera, segmentera, ta betalt och effektivisera servicetiden för våra kunder. Vi hoppas att fler i branschen väljer samma väg, så att vi tillsammans kan bygga en hållbar servicemarknad som gynnar fler cyklister i framtiden.
Rafi Mohammad – väl kämpat!
I exceptionellt tuffa tider, med motvind och uppförsbackar, har du visat enorm uthållighet och entreprenörsanda. Jag hoppas att du hittar en väg framåt. Och om inte annat är jag övertygad om att du kommer lyckas med något nytt, för du har visat vad du går för.
Fick inte snurr på affären – nu försätts impact-bolaget i konkurs │ Impact Loop
www.impactloop.se
likeinsightfullove
53
Tomas GrönqvistTomas Grönqvist
Founder / MIOOFounder / MIOO
Hela artikeln finns att läsa på HÄR https://www.linkedin.com/posts/tomas-gronqvist_fick-inte-snurr-p%C3%A5-aff%C3%A4ren-nu-f%C3%B6rs%C3%A4tts-activity-7267477810200354816-30Sp/?utm_source=combined_share_message&utm_medium=android_app&utm_campaign=gmail